Як працювати з бізнес-процесами

В цій статті я розповідаю про те, як підготовити бізнес-процес для автоматизації. Це друга частина матеріалу про створення технічних вимог. Зміст всього матеріалу:

Загальні положення

Як працювати з бізнес-процесами

Створення ідеального, або оптимізація існуючого бізнес-процесу, – найскладніша частина роботи бізнес-аналітика. Вам потрібно буде розібратись в існуючому процесі та оптимізувати його, або вигадати новий. Після цього новий або оптимізований робочий процес потрібно узгодити з усіма ключовими учасниками та описати у вигляді технічних вимог, або технічного завдання.

Вивчення бізнес-процесу підприємства

Загальні відомості

Почнемо з основ. Незалежно від того, яке підприємство ми будемо обговорювати (лікарня, кав’ярня, фабрику з пошиву одягу, і так далі), робочий цикл буде однаковим:

Загальний процес підприємства

Ви маєте розуміти, що ідеальною бізнес-моделлю є та, в якій попит відповідає пропозиції: клієнти задоволені і не утворюється надлишок товарів або послуг. Для цього деякі компанії можуть починати продажі товарів ще до їх виготовлення. Автор технічних вимог маєте розуміти, що в даній ситуації немає правильного рішення, проте це впливає на формування комунікацій всередині компанії, а також на процеси формування звітності. У першому випадку виробництво формує план продажів, адже вся продукція має бути реалізована, а в другому, – продажі формують завантаження виробництва.

Вам краще якомога раніше розібратись з бізнес-процесами конкретного підприємства, адже вони є фундаментом для побудови архітектури майбутнього програмного забезпечення. Наприклад, у випадках, коли продажі формують навантаження на виробництво, може виникнути ситуація, в якій інформацію про нове замовлення необхідно якомога швидше передавати на виробництво, адже від цього може залежати собівартість конкретного замовлення.

Вивчення фактичного процесу компанії

Скоріш за все, у Вас вже сформувалось уявлення про те, як відбувається процес, над автоматизацією якого Ви будете працювати, бо так працює людський мозок. Але Ваш мозок може Вас ввести в оману, тому до вивчення фактичного процесу треба підходити максимально неупереджено. Навіть якщо Ви вже займались автоматизацією подібного процесу на іншому підприємстві. Давайте розберемо на прикладі оформлення кредиту в банку.

  1. Розбийте процес на етапи, наприклад: подача заявки на отримання кредиту → отримання рішення кредитного комітету → видача готівки в касі банку.
  2. Працюйте з етапами, а не процесом. Визначте ролі людей, які приймають участь в кожному етапі, та відповідальних за нього. Результат краще представити у вигляді таблиці, адже з нею буде зручніше працювати далі (дивись приклад в кінці статті).

Способи збору інформації 

Базуючись на попередньому досвіді, я б розділив методи збору інформації на дві категорії: інтерв‘ю і ті, на які ніколи не вистачає бюджету. Детальний опис будь-якого методу із другої категорії Ви легко знайдете в Google, тому я лише перерахую їх:

  1. Семінари
  2. Фокус-групи
  3. Спостереження
  4. Опитування
  5. Аналіз поведінки користувачів в системі
  6. Інші звіти

Як проводити інтерв’ю майбутніх користувачів

Ця тема на стільки обширна, що для її розкриття знадобиться ціла стаття. Але я спробую висвітлити окремі думки, про які зазвичай не говорять в класичній літературі. Почнемо з психотипів людей, з якими Вам доведеться працювати. Звертаю увагу на те, що це класифікація дуже спрощена, і показує вплив на роботу автора технічних вимог.

  1. Люди звичайні. Зазвичай займають пасивну позицію. Не підтримують та не критикують продукт, — користуються тим, що є.
  2. Консерватори («Душніли»). Їх позиція — опозиція. Спілкуватись з ними важко навіть колегам. Вони критикують більшість рішень, при цьому не пропонуючи альтернативи. Можуть аргументувати власну лінь через надскладні неіснуючі блокери. В рідких випадках їх критика базується на раціональному зерні, тому доведеться закопуватись в кожне їх твердження, щоб дістатись до істини.
  3. Новатори. Ваші адвокати всередині компанії, до яких варто прислуховуватись. Активно висловлюють власні побажання та побажання людей звичайних. Часто можуть мати сформоване бачення на основі отриманого досвіду. Готові до дискусій та пошуку кращого рішення.

Найскладніше працювати з другим типом людей. Із власного досвіду можу порекомендувати не сприймати їх невдоволення як особисту образу. Краще намагайтесь спілкуватись з ними через керівництво. Зрештою, це їх проблема, а не Ваша.

Щоб будувати ефективну комунікацію, Вам потрібно навчитись швидко завойовувати довіру людей, та не втрачати її протягом всього часу. Маю декілька порад щодо цього:

  1. Будьте зацікавлені. Занурюйтесь в робочий процес так наче він Ваш, а не Ваших респондентів. Люди мають відчувати, що Вам не байдуже.
  2. Готуйтесь до кожної зустрічі. Майте на увазі, що спеціаліста відволікли від роботи для розмови з Вами, але норму роботи ніхто не зменшував. Тому варто виділити час щоб сформувати перелік питань, на які потрібно отримати відповіді.
  3. Не брешіть та не вигадуйте. Якщо не знаєте відповідь на питання, — просіть час на її пошук, ставте дедлайни, і виконуйте обіцянки.
  4. Шукайте приховані страхи в побажаннях клієнтів і працюйте з ними. Наприклад, прохання редагувати значення текстового поля після роботи це може бути необхідність, або страх допустити помилку.
  5. Не намагайтесь охопити все одразу, хоча деякі майбутні користувачі будуть намагатись змусити Вас це зробити. Краще розбивайте процес на етапи, і досконально вивчайте кожен з них.
  6. Давайте зворотній зв‘язок. Це дозволяє синхронізувати очікування з реальністю.

Після закінчення дослідження процесу Ви маєте почати формувати перші артефакти: поетапний опис бізнес-процесу та довідник працівників, які відповідають за кожен етап.

Дослідження обмежень домену

Найбільший вплив на розробку програмного забезпечення матиме чинне законодавство в сфері діяльності компанії: кодекс, постанови, нормативно-правові акти, і так далі. Кількість таких обмежень буде відрізнятись, в залежності від сфери діяльності компанії. Вам бажано прочитати їх всі. Рекомендую відразу додавати всі обмеження і посилання в таблицю. Зверніть увагу, що крім обмежень у Вас можуть з‘явитись навіть нові обов‘язкові етапи.

Після закінчення цього етапу, у Вас має сформуватись повний, та повністю легальний бізнес-процес, з яким можна починати активно працювати. 

Оптимізація робочого процесу

Може відбуватись двома шляхами: заміна витрат людського ресурсу на комп‘ютерні розрахунки, або ж нехтування застарілими бізнес-процесами під час автоматизації. Давайте розглянемо на прикладі автоматизації того ж самого процесу, — оформлення кредиту та отримання готівки в касі банку.

Давайте уявимо, що обмін кредитними історіями до початку автоматизації відбувається менеджерами вручну, і для цього необхідно відправити менеджера на інший край міста. Там він заходить в спеціальну будівлю, сідає за комп‘ютер і ознайомлюється з усією необхідною інформацією. Скільки часу він на це витратить? Три-чотири години на одного клієнта. Але автоматизація цього процесу дозволила йому переглядати інформацію про потенційних клієнтів одразу на своєму робочому місці. Відповідно, час обробки однієї заявки скоротився в декілька разів. Так ось задача людини, яка буде займатись проектуванням майбутньої системи, — це автоматизувати якомога більшу кількість таких процесів, щоб скоротити витрати ресурсів. А для цього необхідно непогано розбиратись в домені компанії щоб розуміти, що взагалі підлягає автоматизації.

А тепер інша ситуація. В нашому вигаданому банку існує людина, яка в кінці кожного робочого дня підраховує кількість використаного паперу. Навіщо? Ніхто не може відповісти. Чи треба цей процес автоматизовувати? — Звичайно ж ні! Якщо говорити звичайною мовою, то до кожного процесу потрібно задати питання: «Шоб шо?» І якщо Ви не почуєте одразу чіткої відповіді, то варто задуматись над доцільністю існування цього процесу в житті компанії.

Використання додаткових можливостей

Крім очевидної економії ресурсів, автоматизація дає можливість подумати над пошуком додаткових можливостей для отримання прибутку. Для цього доповнимо нашу таблицю.

Всі додаткові можливості Ви маєте узгодити з замовниками, щоб уникнути конфліктів інтересів. Але будьте готові до того, що Ваші майбутні клієнти не обов’язково мають бути у захваті від Ваших пропозицій. Наприклад, керівник відділу обслуговування клієнтів скоріше за все буде у захваті від нових можливостей, в той час як керівник касового обслуговування – ні. Тому процес узгодження процесу є найскладнішим в роботі аналітика і може затягуватись з неочевидних для Вас причин. Для презентації результатів Вашої роботи замовнику, бізнес-процес можна відобразити у вигляді діаграми з використанням мов UML або BPMN.

Бізнес-процес видачі кредиту

Опис негативних сценаріїв

Після подолання останнього бар’єру в спілкуванні з замовниками під час узгодження нового робочого процесу, Ви отримуєте досить детально описаний позитивний сценарій поведінки системи. Тепер Ви маєте зосередитись на тому, щоб закласти основи поведінки майбутньої системи не тільки в позитивних, а й в негативних сценаріях. Давайте поясню на прикладі етапу “Подача заявки на отримання кредиту”.

Що таке “Позитивний сценарій при розробці програмного забезпечення”

Це сценарій, який описує поведінку системи під час досягнення бізнес-цілей. Наприклад, коли клієнт звертається в банк для отримання кредиту, то позитивним завершенням першого етапу можна вважати заповенену і успішно відправлену заявку на його отримання.

Що таке “Негативнийсценарій при розробці програмного забезпечення”

Це сценарій, який описує поведінку системи у випадку виникнення будь-яких непередбачених обставин під час спроби досягнення бізнес-цілей. Коли клієнт звертається в банк для отримання кредиту, то негативним сценаріє варто вважати будь-яку подію, яка не дозволяє заповнити заявку та відправити її на розгляд в кредитний комітет. Наприклад, у клієнта відсутні необхідні документи, або у відділенні вимкнули світло. Від кількості та різноманітності передбачених негативних сценаріїв буде залежати стабільність та передбачуваність поведінки майбутньої системи. Всі негативні сценарії також додавайте в таблицю.

Назва етапуСценарійВідповідальна роль, або очікуваний результат поведінки системи під час настання негативного сценаріюМенеджер по роботі з клієнтамиМенеджер кредитного комітетуКасир
Подача заявки на отримання кредитуПозитивнийМенеджер по роботі з клієнтамиСтворює нову заявку на отримання кредиту (до 100 000 грн, відповідно до постанови #17 НБУ), заповнює її, та відправляє на розгляд кредитного комітетуОтримує заявку та розглядає їїА чи може касир в майбутній системі створювати заявки на отримання кредиту, щоб пришвидшити цей процес?
Негативний сценарій #1: у клієнта відсутні всі необхідні документиЗаявка відправлена успішно, але знаходиться в статусі “Чернетка”, — це дозволить зекономити час на її заповненні при повторному зверненні клієнта
Негативний сценарій #2: в відділенні банку зникло світло під час створення заявкиСистема зберігає чернетку заявки на комп’ютері автора та оновлює її після заповнення кожного поля, — це дозволить зекономити час на її заповненні при ввімкненні світла
Перегляд кредитної історіїЗвертається в УБКІ та переглядає кредитну історію клієнта
Отримання рішення кредитного комітетуМенеджер кредитного комітетуВиносить рішення стосовно видачі кредиту та відправляє йогоОтримує рішення про видачу готівки клієнту
Видача готівки в касі банкуКасирВерифікує клієнта та видає йому необхідну суму

Таким чином, після успішного завершення цього етапу Ви отримаєте не тільки новий процес, а й перший вагомий артефакт: покроковий опис поведінки системи, який в подальшому трансформується в технічне завдання.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *