Просто про SEO: що це таке, та як на ньому економити

Раз на тиждень, а то і більше, я натикаюсь на вакансії для SEO-копірайтерів, або SEO-спеціалістів в своїй новосній стрічці, — а це свідчить про попит на їх послуги. І кожного разу я задаюсь одним питанням: «Як власники бізнесів, доволі розумні люди, знову і знову ведуться на аферу, якій більше двадцяти років?»

Моє знайомство з SEO відбулось близько восьми років тому. Спочатку тема SEO захопила мене: я переглядав вебінар за вебінаром, задавав питання, читав книги, в надії розібратись, як працює пошук Google.

Проте через пів року я перестав знаходити щось нове в навчальних матеріалах, і вирішив знайти першоджерела інформації — правила пошукової видачі Google. Уявляєте моє здивування, коли я зрозумів, що цих правил немає у відкритому доступі, а всі вчення на тему SEO — це лише набір звичайних дій, які спрацювали через відсутність конкуренції в домені?

Також мені неодноразово доводилось пояснювати бізнесменам, як працювати з сайтом, тому я вирішив поєднати відповіді на всі питання в одну статтю. Ми почнемо з історії розвитку Інтернету, проаналізуємо природу виникнення «SEO», і розберемо кожен пункт SEO-аналізу. 

Як починався Інтернет

Ідея створення єдиної мережі для швидкої передачі інформації належить американським науковцям, і датується початком шестидесятих. Хоча мережа задумувалась для воєнних цілей, та була орієнтована на обмін електронною поштою, перший сайт в ній з‘явився вже через тридцять років. А ще через десять років Google проіндексував мільярдну сторінку.

На початку розквіту Інтернету, контенту було на стільки мало, що будь-хто міг потрапити на першу сторінку пошукової видачі. Невдовзі мережа почала еволюціонувати, і Інтерент перейшов в епоху WEB 2.0, — епоху в якій користувачі почали створювати контент, а не тільки поглинати його.

З чого починався пошук Google 

Якщо Ви цікавились розробкою сайтів, то знаєте, що кожна сторінка сайту представляє собою набір команд, записаний у спеціальний файл. Ці команди називаються тегами, і їх можна розділити на три категорії:

  1. Теги для пошукових систем — завдяки ним пошукові системи розуміють, про що буде йти мова на сторінці: заголовок, опис, ключові слова.
  2. Теги для браузера — набір службових команд для правильного відображення вмісту сторінки, наприклад, кодування тексту.
  3. Теги для користувачів — це вся інформація, яку Ви бачите на екрані, коли переходите на будь-який сайт: заголовки, списки, зображення, абзаци, та інші.

На початку свого існування Google орієнтувався лише на першу категорію тегів, яка не відображається в інтерфейсі користувача. І як тільки конкуренція почала зростати, знайшлись люди, які почали використовувати ці теги не зовсім чесно. Наприклад, веб-майтри могли додати ключові слова «порно» до кулінарного блогу, і таким чином підвищити позицію сайту у пошуковій видачі. Так виникло перше SEO-просування. Це були перші преценденти, які спонукав Google працювати над покращенням пошукових алгоритмів.

Головні зміни в роботі Google

2000-2010: У 2003-му році Google видаляє з видачі сайти перенасичені ключовими словами, та сайти з неунікальним контентом. Через два роки з видачі були виключені сайти, які надавали послуги покупки та обміну посилань, а також запроваджене поняття sitemap. У 2009-му році великого значення набули частота оновлення контенту, швидкість індексації та роботи сайту, та відсутність перебоїв в роботі ресурсу. Через рік до критеріїв рейтингування сайтів додались відгуки користувачів.

2010-2020: У 2012 році Google почав аналізувати кількість та якість зовнішніх посилань на сайт, а ще через рік видалив з видачі сайти, які надсилали спам, фінансові піраміди, та порно-сайти. З липня 2014-го року Google почав враховувати відстань між користувачем та компанією, а з 2015-го року – мобільну адаптацію сайту. У 2019-му році Google запровадив «пошукові картки».

Як виник SEO?

Бізнес починав адаптуватись під ті зміни, які приніс Інтенет: перемогу отримував не самий розумний, а самий швидкий. Оскільки бізнесмени були сконцентровані на зароблянні грошей, а новий процес дистриб’юції виявився технологічнішим та складнішим за попередні, сформувався новий ринок послуг з розробки сайтів, а оновлення алгоритмів пошуку у 2009-му році призвело до пожвавлення ринку створення контенту.

На порозі нового десятиліття бізнес користувався послугами копірайтерів і розробників сайтів для того, щоб збільшити кількість клієнтів, бо така природа бізнесу. На цей час ринок послуг SEO існував окремо.

З чого складається SEO-аналіз сьогодні?

Я проаналізував складові SEO-аналізу у більш ніж тридцяти SEO-агенств, структурував їх у логічній послідовності, та підготував свій опис кожного пункту.

Зона відповідальності власника бізнесу: аналіз домену та сервісу.

  1. Аналіз домену. Незалежно від сфери в якій Ви працюєте, ці знання приходять з досвідом: Ви буваєте на конференціях, спілкуєтесь з колегами, вивчаєте конкурентів та їх маркетингові стратегії, – це величезна кількість знань, яку Ви не встигните делегувати за період SEO-аналізу. Навіть якщо Ви раніше не робили нічого подібного, то ефективніше буде залучити до проекту категорійного менеджера.
  2. Контактність. Користувачі контактують з бізнесом там, де їм це зручно. Тому Ви маєте надавати їм якомога більше можливостей для контакту: соціальні мережі, чат на сайті, дзвінки, електронна пошта, та інші.
  3. Перевірка Вашого сервісу. Робота з покращення сервісу має йти непреривно, адже якісний сервіс – один із основних факторів стабільного розвитку бізнесу. Сюди відносимо і роботу з відгуками, які клієнти залишають на різний сайтах.

Зона відповідальності розробника сайту: аналіз технічного стану.

  1. Швидкість завантаження сторінок. У Google є PageSpeed Insights – інструмент, який оцінює сторінку сайту, та дає рекомендації. Оскільки зменшення швидкості завантаження потребує додаткових ресурсів, то не обов’язково йти до ідеалу, – достатньо бути кращим за конкурентів.
  2. Кросбраузерність та оптимізація коду сайту. Як і попередній пункт, краще закладати їх в критерії прийому сайту від розробника. Хоча сьогодні майже всі браузери почали використовувати ядро Google Chrome, тому проблема зустрічається дуже рідко.
  3. Валідація HTML-файлів. Останній стандарт HTML5 спрямований на те, щоб сайт продовжував працювати, навіть якщо є помилки в коді сайту. Але якщо Ви перфекціоніст, то майте на увазі, що сервіс validator.w3 допоможе Вам виявити помилки сайту самостійно.
  4. Мобільна версія сайту, протокол https, sitemap, robots.txt, сторінка 404, хлібні крихти – деякі розробники транслюють ці пункти як конкурентні переваги, проте я вважаю їх стандартами якісної роботи. Якщо так сталось, що Вам потрібно перевірити їх виконання, то в Інтернеті достатньо літератури на цю тему.
  5. Перевірка сайту на віруси. Існує два способи розміщення сайту в Інтернеті – віртуальний або окремо виділений хостинг. У першому випадку за цей пункт відповідає провайдер, у якого Ви замовили послугу, а в другому – впевнено делегуйте на розробника.
  6. Канонічні урли – з точки зору пошукового роботу Google, йому все одно, як підписані Ваші сторінки, а читачі звертають увагу на контент сторінки, а не посилання на неї.
  7. Встановлення захисту від копіювання тексту. Особисто я сприймаю викрадення контенту як визнання професійності. Якщо ж Ви хочете, щоб Ваш контент належав тільки Вам, то його варто розміщати в газетах та журналах.

Зона відповідальності маркетолога: маркетинговий аналіз.

  1. Інтеграція з пошуковими мережами – це дуже красива назва для звичайного процесу підключення до пошукових мереж: зареєструватись на сайті, скопіювати код, додати код на Ваш сайт. Сьогодні розробники сайтів продають цю опцію як конкурентну перевагу.
  2. Аналіз маси посилань на Ваш сайт. Чорний метод накопичення маси посилань Google заборонив ще у 2005-му році. Щоб збільшити кількість посилань на Ваш сайт, – треба співпрацювати з іншими ресурсами: Ви готуєте для них цікавий контент та розміщаєте його разом з посиланням на Ваш сайт.
  3. Інтеграція з соціальними мережами. Навряд чи хтось із SEO-спеціалістів розповість Вам, що соціальні мережі не індексуються, і не існує ніякої інтеграції. В даному пункті Ви можете розраховувати лише на розміщення на Вашому сайті посилань на Ваші акаунти в соціалних мережах, або розміщення віджету мессенджера Facebook на сторінках сайту.

Зона відповідальності копірайтера – унікальний контент.

  1. Структура контенту – це стандарт, якого має дотримуватись будь-який автор матеріалу. Нещодавно я слухав подкаст, в якому ведучі розповідали про те, що бачили в відео на YouTube, в якому ведучий розповідав те, що читав на сайтах, автор який написав те, що читав в наукових роботах, автори яких писали про те, що читали в бібліотеці. Така сама історія і з зображеннями. Якщо Ви хочете отримати унікальний контент, то Вам потрібні копірайтер і фотограф, у яких буде доступ до Вашого виробничого процесу.

Зона відповідальності дизайнера – юзабіліті інтерфейсу.

  1. Юзабіліті – це поняття, яке вже вбудоване в роботу дизайнера незалежно від того, будете Ви купувати готову тему, чи замовляти індивідуальний дизайн.

Вигадані пункти SEO-аналізу, для збільшення доданої вартості.

  1. Семантичне ядро. Коли я тільки почав вивчати SEO, я думав, що це фізична сутність, яка впливає на позицію у пошуку Google. Але невдовзі я зрозумів, що нічого такого в структурі сайту не існує. На що можна розраховувати — це підбір синонімів до теми статті, та акуратне розміщення їх в тексті, щоб він залишався цікавим та змістовним. Сьогодні Вам з цим може допомогти Google Ads – сервіс підбору ключових слів.
  2. Відповідність структури сайту запитам пошукових систем. Спробуйте пошукати вимоги Google до структури сайтів. Ви нічого не знайдете. Пошуковому роботу все одно, як виглядає структура Вашого сайту.
  3. Індексація меню. Google не виділяє меню в окремий пункт: Ваш сайт або індексується повністю, або не індексується взагалі.
  4. Мета-теги. В контексті цього пункту Ви можете розраховувати тільки на привабливі заголовки в пошуку, а це – задача копірайтера.

Суб’єктивно про SEO: чому я в нього не вірю

З назв пунків SEO-аналізу можна зробити висновок, що SEO-спеціалісти виправляють помилки підприємців, програмістів, маркетологів, копірайтерів, дизайнерів, та менеджерів з продажу. Спробуємо порахувати, за скільки часу людина зможе здобути експертизу в кожному напрямку?

  • Підприємницька справа: мінімум 3 роки з одним бізнесом, або 4-5 невдалих спроб по 6-8 місяців.
  • Розробник сайтів: від 12 до 18 місяців на навчання, та три роки комерційного досвіду.
  • Маркетолог: рік на навчання та два роки комерційного досвіду.
  • Копірайт: 2-3 місяці на навчання та рік комерційного досвіду.
  • Дизайнер: від 12 до 18 місяців на навчання та два роки комерційного досвіду.
  • Менеджер з продажу: від одного року комерційного досвіду.

Я навіть можу уявити людей, які пройшли цей шлях повністю, але не уявляю, як можна залишатись професіоналом в шести професіях одночасно? І яка буде вартість такого досвіду?

Якщо проаналізувати статистику зарплат work.ua, то зарплата SEO-копірайтера на 5000 гривень більша, ніж у звичайного копірайтера. Ця ситуація для мене виглядає так, наче Ви викликаєте таксі, воно відвозить Вас на протилежний край міста, а не куди потрібно, а потім Ви викликаєте SEO-таксі, яке вже доставляє Вас на місце призначення, але вже з доплатою за вигадані опції: SEO-подача автомобіля, SEO-тариф, SEO-кондиціонер, і так далі. 

Ситуація з замовленням SEO-послуг у агенства виглядає ще більш дивною: Вам треба буде додатково оплатити послуги персонального менеджера, керівника менеджера, бухгалтера, керівника бухгалтера, юриста, керівника юриста, та інших працівників бек-офісу. І не забудьте сплатити додану вартість, та ПДВ.

Окремо про SEO-сервіси

Ви можете розглядати різні SEO-сервіси як альтернативу, проте слід пам’ятати, що ніхто не знає, як працюють актуальні алгоритми пошуку Google. Тобто ці сервіси старіють ще до народження. Але не все так погано і безнадійно: Google розробив свої сервіси для роботи з сайтами:

  1. Google Analytics – допомагає зрозуміти звідки йде трафік, хто Ваші клієнти, якими пристроями вони користуються, та інше.
  2. Google Search Console – розповідає про положення Вашого сайту в пошуку Google, помилки в індексації, і так далі.
  3. Google PageSpeed Insinghts – аналізує швидкість завантаження сторінок та надає рекомендації для покращення показників.
  4. Google Ads – інструмент для підбору ключових слів.
  5. Google My Business – спосіб заявити про свій бізнес на картах Google.
  6. Google Developers – збірник інформації для web-розробників.
  7. Google Trends – збирає аналітику пошукових запитів по всім країнам.

Мої висновки

Сьогодні ситуація на ринку наступна: кількість конкурентів стала на стільки великою, що бізнесу потрібно постійно нагадувати про себе навіть постійним клієнтам. Мета у всіх однакова, а от способи досягнення кожен сам: робити самостійно, делегувати совісному виконавцю, або займатись SEO-просуванням сайту. Незалежно від того, який шлях Ви обираєте, в Інтернеті є відповіді на всі питання, які у Вас можуть виникнути. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *